Inför racet hade jag lite svårt att bestämma mig för vilka däck jag skulle köra på, det skulle handla om hur fint vädret blev, hur varm asfalten blev. Skulle solen lysa och asfalten komma upp i 30+ grader så ville jag har mjukare däck och om det skulle vara mulet så vore det bättre med ett hårdare däck som tål kyla bättre. (jag vet, tvärs om vad som låter logiskt men så är det) Solen lyste när det var dags att bestämma och jag valde det mjuka som ger potential att köra fortast om det bara blir varmt nog.
Starten från ruta 11 går bra men det är trångt i första böj och jag kommer ut som 10a och känner att nu ska det gasas. Tar mig rätt så snabbt förbi 2 pers och lyckas hålla nästan samma tempo som täten. Jag är 8a och vi 8a i täten drar ifrån övriga. Har inte fått de officiella tiderna än men jag kör låga 58or vilket är bättre än jag förväntat mig då min tidigare personbästa från gårdagens race var 59,1.
Tyvärr blir det rödflagg och omstart efter 5-6 varv då en person kraschar och hojen ligger kvar på banan.
Nu startar jag 8a och det kan man ju tro är bättre än att starta 11a men det är tveksamt då man hamnar så långt till vänster och det är svårt att ta sig igenom första böj där det är riktigt trångt. Jag kommer dock igenom och tappar bara en plats till Jimmy Lindén. Däremot händer det något bakom oss så loppet rödflaggas direkt. Det stod tydligen 4-5 hojar i sanden i första kurvan.
3e omstarten och det blir nästan ännu sämre, rena turen att jag och Jimmy håller oss på hjulen så nära varann som vi hamna. Hojen börjar krångla, quickshiftern brytar till några gånger och jag tappar rytmen. Bromspumpen gillar inte att det har blivit varmt och kallt om vartannat och fungerar allt sämre.
Efter ca 5-6 varv kraschar jag efter att min orig. bromspump som lever sitt eget liv tyckte att vi skulle bromsa en stund till in i sista svängen....
Tur att jag redde ut första situationen den satte mig i när det kasta till i hela cykeln i 200 och det höll på att gå rejält på tok. Mårtensson har tydligen en bra film på det kastet som det ska bli kul att se sen.
Nu pågår besiktningens nästa käpphäst, vikten. Vågen har nu i tur och ordning visat 175, 171 och nu sist 172,5 kg för Backlund och den homologiserade vikten minus 12 kg är att hans hoj minst måste väga 177 kg. I tidigare tävlingar har man tagit hänsyn till mätfel i vågar och räknat av några procent men nu var inte Lodnert här och kunde styra upp det här så nu står det 172,5 kg i pappren för backlund. Skulle förvåna mig om inte juryn diskar honom. Det roliga med det här med vikterna är ju att Hondan bara behöver väga 169 kg så där är det aldrig några problem med den saken. Däremot har ju hondan problem med ljudkravet men några ljudkrav verkar det inte finnas alls här. Som vanligt, vissa regler är viktiga och andra inte.
Nu ska vi packa ihop..
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar