Otroligt nog är det en torr bana som väntar därute när vi ska ut på första testpasset kl 11 idag. Ska bli kul att köra lite hoj igen. Lagom när däckvärmarna ska av upptäcker dock min mekaniker Fredrik att kåpan ligger lite väl tajt mot avgassystemet och har smällt klistermärkena under varmkörningen. Så när de andra rullar ut försöker vi fixa en tillfällig lösning genom att sänka kåpan lite så det ska gå fritt från avgassystemet. Några minuter sen åker jag ut och provar några varv. Tycker mig höra att kåpan skrapar i marken och går i depå. jodå, mycket riktigt, nya fina kåpan skrapad. jaja, jag behöver köra så jag sticker ut igen och försöker träna på andra moment som inbromsningar men får ta det lite lugnt i högerböjarna eftersom jag inte kan luta hojen normalt. Däcken inger inget vidare förtroende och hojen känns hård och stötig. Fjädringen är inställd för att köra låga 58or och nu ligger jag och kör 1.02 så det stämmer inte riktigt. Är ändå glad som kunde köra och värma upp mig.
Med en timme kvar till kvalet ser det ut som vi ska klara oss undan regnet. Marken är torr och däckvärmarna ligger på slicksen. David ”svensken” Andersson gör en egen väderprognos att det kommer att vara tort men nädå, det var ju såklart för bra för att det skulle kunna bli så. Regnet börjar vräka ner och det är bara att börja byta till regnhjulen. Lagom till det är dags att rulla ut har det slutat regna igen men det är fortfarande rejält vått överallt. Jag åker ut bakom Backlund och Papunen och myser runt ett varv, papunen tröttnar på backlunds mestempo och drar iväg. Jag släppte snart alla tankar på att försöka hänga på och bygger tempo sakta varv för varv istället. Efter bara några varv är det gulflagg i dubbelhögern och där står Cajback. Just där har jag tyckt att det varit bra fäste men nu blir jag lite orolig för att det kanske inte är så och tar det lite lugnare där några varv. Ökar tempot lite och ser på depåtavlan att jag ligger 7a. Kommer ikapp Lindén men som tur är väntar jag lite med att försöka ta mig förbi för ut på målrakan gasar han sig till ett fint kast som ger 3-4 returer och till slut far han över styret och glider fram på backen snett framför mig. Får upp farten igen och har snart ett bra varv på gång igen men tyvärr får jag inte i 3ans växel ordentligt ut på målrakan och trots det blir det mitt bästa varv. Hade några till bra varv på gång efter det men tyvärr blev det fler gulflaggor och när det är nån minut kvar kraschar backlund ut ur chikanen så det blir rödflagg. Jag har då fallit till 10a men känner mig nöjd med min körning då jag till skillnad från de flesta därute inte var millimetrar från att krascha utan körde rätt safe. 10a imorn får räcka, en bra start så är jag 5-6a och sen är det bara att kämpa på hela racet och nöta ut de andra.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Skall bli spännande att följa dej i mon,Hoppas
SvaraRaderaatt det blit tort, och att kåporna sitter på plats.
Lycka till
Kram Pappa.